٩۱۰۰۱٥۳۰-۳٥ (۰۲۱)

تفکری برای پیشرفت

آموزش نقشه خوانی و طراحی P&ID و فیلم آموزشی نقشه خوانی P&ID

آموزش نقشه خوانی و طراحی P&ID

P&ID مخفف PIPING & INSTRUMENTATION DIAGRAM می باشد. در واقع P&ID نقشه شماتیکی است که توسط بخش فرآیند تولید می شود و مورد استفاده بخش پایپینگ و ابزار دقیق قرار می گیرد و بر اساس PFD تهیه می گردد که در آن به اقلام لوله کشی و مشخصه های فنی، ادوات ابزار دقیق، کنترلی و همچنین جزئیات ایمنی اشاره دارد. در واقع P&ID ترکیب کاری بین واحد های process ،piping و instrument می باشد. این نقشه شامل کلیه تجهیزات مکانیکی، خطوط ارتباطی، تجهیزات ابزار دقیق، سیستم های کنترل و اینترلاکها می باشد. به عبارت دیگر کلیه اقلام و تجهیزات مکانیکی، لوله کشی و ابزار دقیق در این نقشه به طور شماتیک نشان داده شده، همچنین ابزار دقیق مورد نیاز برای بخش فرآیند و تجهیزات نیز در این نقشه ها مشخص می شود که در یک نمای کلی، کلیه جزییات فرآیندها مشخص شده است. این نقشه جزییات مورد نیاز برای طراحی و سفارش ساخت تجهیزات مکانیک مشخص می شود مانند ظرفیت، فشار، دبی ورودی و خروجی، دما و …
در P&ID آیتم ها به چه صورت بیان می شوند؟
در نقشه خوانی P&ID تجهیزاتی همانند آیتم های زیر با علامت اختصاری ( علائم P&ID ) بیان می شود؛ برای مثال: پمپ ها (P)، درام (D)، وسل (V)، کمپرسور ها (CO)، تاور ها (T)، تانک ها (TK)، مبدل (E)، اکس هیتر (H) و . . .
در هر صفحه ی نقشه P&ID، تجهیزاتی که وجود دارند در بالا یا پایین صفحه توضیح داده شده است و روی هر خط پایپینگی (لوله) یک نام قرار دارد بنام Line ID که طبق استاندارد بخش فرآیند 5 دیتا در Line ID باید وجود دارد:
1- سایز
2- کلاس خط (یک نام، که ما را به یک صفحه از مدرک PMS هدایت می کند تا متریال خط را تشخیص دهیم.)
3- علامت اختصاری ( علائم P&ID بابت سیالی که داخل خط حرکت می کند.)
4- عایق خط
5- شماره خط (Line Number – هر خط پایپینگی دارای شماره خط منحصر به فرد می باشد.)
آیا هر P&ID یک راهنمای مخصوص به خود دارد؟

به همراه هر P&ID ، یک Legend یا راهنمای P&ID تولید می شود که کلیه آیتم هایی که در P&ID وجود دارد در راهنما به توضیح آن می پردازد. در واقع برای خواندن هر P&ID باید به Legend یا راهنمای مخصوص به خودش  مراجعه کنیم البته اکثر نقشه ها سینبل هایش شبیه هم هستند اما برای اطمینان هم که شده برای خواندن نقشه به راهنمای مخصوص خودش مراجعه می کنیم.

ویدیو پیش رو آموزش PFD و نقشه خوانی P&ID می باشد که در دوره تربیت کارشناس پایپینگ توسط مهندس امیری تدریس می شود.

دوره تربیت کارشناس پايپينگ ترکيب تخصصهاي مورد نياز در صنعت براي طراحي پايپينگ می باشد بدین معنی که چهار تخصص به همراه نرم افزارهاي مربوطه آموزش داده می شود این چهار تخصص شامل : طراحي، متريال، ساپورت و تحليل تنش بعلاوه نرم افزارهاي PDMS و CAESAR II مي باشد، در کنار اين نرم افزار PDMS دو ماژول ادمين و کاتالوگ رو هم در دو جلسه مجزا برایتان تدریس خواهیم کرد.

.
.
دیگر دوره هایی که مرکز آموزش مهندسی MeM در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می کند به شرح زیر است:

دوره آموزشی تجهیزات فرآیندی دوار (پمپ،کمپرسور،توربین)

دوره کنترل و ابزار دقیق

دوره طراحی فرآیند

دوره طراحی و اجرای سیستم های خطوط انتقال نفت و گاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.